Josep Pere Colat: ‘La visibilització de la pagesia és una carrera de fons, i requereix de feina constant dia a dia’

15.10.2024

Aquest mes d'octubre, la revista trimestral de Fires Catalanes —dedicada al món de la gastronomia i especialment el de les fires vist des de diferents perfils de professionals—publica una entrevista a Josep Pere Colat, president de la Federació Catalana DOP - IGP. Colat hi parla de la visibilització de la pagesia; de les tendències en el consum de productes amb DOP-IGP; i de les sinergies entre l'empresa pública i la privada per aconseguir un model de producció que sigui modern.

Josep Pere Colat i Clua (Corbera d'Ebre, 1965) treballa les vinyes i les oliveres i és productor de fruita seca. És pagès a jornada completa, activista del món agrari, defensor de les comunitats rurals i del cooperativisme. Té un llarg historial en organitzacions agràries, en les quals ha ostentat càrrecs diversos. Des de 1997, és president de la Cooperativa Agrícola de Corbera d'Ebre, el seu poble natal. Fa vuit anys que també ostenta la Presidència de la Federació Catalana DOP-IGP, una entitat sense ànim de lucre que agrupa la majoria dels Consells Reguladors amb Denominació d'Origen Protegida (DOP) i Identificació Geogràfica Protegida (IGP) de Catalunya, productors i elaboradors d'aliments arrelats al territori, i oficialment reconeguts per la Unió Europea per la seva qualitat.

es de fa anys que Catalunya és un territori divers i generós en productes alimentaris de qualitat. Els ciutadans són prou conscients d’aquesta riquesa? Els darrers quaranta anys, la globalització dels mercats i les indústries agroalimentàries han relegat els pagesos de proximitat a un segon pla. Però la sensació és que estem revertint la situació. Cada vegada més el consumidor valora i reconeix els segells d'Indicació Geogràfica Protegida (IGP) i Denominació d'Origen Protegida (DOP). Hem detectat un increment del seu consum, perquè la societat és cada vegada més exigent i premia la qualitat. Cal mantenir la confiança i insistir en la diferenciació dels aliments certificats. La visibilització de la pagesia és una carrera de fons i requereix de feina constant dia a dia.

Aquest petit canvi en el model de consum de què parleu ha arribat per quedar-se? Som en un moment en el qual els aliments de qualitat diferenciada i de proximitat han entrat a formar part de l'imaginari col·lectiu. Només cal observar la promoció que se'n fa als mitjans de comunicació. Fins i tot en anuncis de grans multinacionals del sector agroalimentari, aquests cada cop són més presents. Aquesta tendència general ens juga a favor per mirar cap al territori. També hi ha ajudat el ressorgiment d'iniciatives de desenvolupament local, vinculades a l'economia circular i a la protecció del medi ambient. I crec que és un fenomen que anirà en augment. Però tot això no és una casualitat. Ja fa anys que piquem pedra no només per garantir la qualitat dels productes certificats, sinó per donar-los a conèixer al públic més ampli possible.

Si vols llegir el text complet, descarrega't l'entrevista publicada en el número 4 de la revista Fires Catalanes